Wat doet een advocaat precies bij de aankoop van een onroerend goed?

  • Advies geven hoe je de woning officieel op jouw naam moet zetten. Het juridisch eigenaarschap speelt een belangrijke rol bij het betalen van de belastingen.
  • Advies geven over hoe je de woning het beste kunt financieren: via een hypotheek, via het oprichten van een bedrijf. Hij geeft ook advies hoe je de kosten zo laag mogelijk kunt houden.
  • Regelen van een tekenbevoegdheid of volmacht als je zelf niet bij de overdracht aanwezig kunt zijn.
  • Voorbereiding van de ondertekening van het koopcontract en de betaling van de koopsom. Een advocaat kan ervoor zorgen dat het geld wordt overgemaakt van de buitenlandse bank van de koper naar het Spaanse bankrekeningnummer van de verkoper
  • Controle of er geen zaken lopen met betrekking tot een niet verleende bouwvergunning
  • Opstellen van het voorlopige koopcontract (contrato de arrras of contrato de compraventa)
  • Opstellen of aanpassen van het contract tussen bouwer, architect en klant (voor het geval je een nieuw huis laat bouwen)
  • Controleren of de verkoper ook daadwerkelijk eigenaar is van de woning
  • Controleren van het onroerend goed op beslagen, hypotheken en andere rechten.
  • Controleren of het onroerend goed over de juiste certificaten beschikt
  • Controleren of de verkoper aan al zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.
  • Communicatie met de notaris, (afspraak en juiste gegevens).
  • Zorgen dat de eigendomsoverdracht correct verloopt
  • Helpen bij de aanvraag van een NIE nummer. Het NIE (número de identificación de entranjeros) is het belastingnummer voor niet-residenten. Je hebt een NIE nummer nodig om de belastingen te kunnen betalen die worden geheven bij de aankoop van onroerend goed